• Domů
  • Novinky
  • Nový Enyaq RS Race: Koncept závodního vozu přináší udržitelná řešení pro sériově vyráběné automobily

Nový Enyaq RS Race: Koncept závodního vozu přináší udržitelná řešení pro sériově vyráběné automobily

› Nižší, širší a výrazně lehčí: Škoda Motorsport vyvíjí plně elektrický koncepční vůz, který vychází z nového modelu Škoda Enyaq Coupé RS
› Snížení hmotnosti o více než 300 kg: Nový koncept slouží jako pilotní projekt a přináší řešení pro budoucí sériově vyráběné modely, včetně udržitelných a odlehčených materiálů
› Pokračování závodní DNA značky Škoda: Nový Enyaq RS Race se vyznačuje vizuálními a technickými úpravami, včetně rozšířeného a sníženého podvozku, přepracovaných nárazníků, vylepšených tlumičů a bezpečnostního rámu

Mladá Boleslav, 9. června 2025 – Škoda Motorsport představuje nejnovější verzi svého nedávno představeného konceptu plně elektrického závodního vozu: nový Enyaq RS Race. Tento koncept, vycházející ze závodní DNA značky Škoda, podporuje vývoj inovativních technologií a udržitelných materiálů a slouží jako pilotní projekt pro budoucí sériově vyráběné modely. Koncepční vůz, který je nižší a širší, je z části tvořen inovativními, udržitelnými biokompozitními díly, které poskytují stejnou tuhost a hmotnostní výhody jako uhlíková vlákna. Zároveň přispívají k celkovému snížení hmotnosti o více než 300 kg ve srovnání s novým vozem Škoda Enyaq Coupé RS, z něhož nový Enyaq RS Race vychází.


Plně elektrický závodní vůz se závodní DNA modelu Škoda Fabia RS Rally2

Inženýři Škoda Motorsport vyvinuli plně elektrický závodní vůz, který se inspiruje jízdní dynamikou úspěšného vozu Škoda Fabia RS Rally2. Závodní DNA značky Škoda a přísné požadavky motorsportu nadále posouvají hranice technických inovací. Vývoj prvního vozu Enyaq RS Race byl zahájen v roce 2023 a jeho světová premiéra se uskutečnila v říjnu 2024. U nového modelu Enyaq RS Race týmy využily zkušenosti získané při vývoji prvního koncepčního vozu a s nedávno představeným novým vozem Škoda Enyaq Coupé RS jej posunuly na novou úroveň. Projekt je ukázkou aktivit společnosti Škoda Auto v oblasti elektrifikovaného motorsportu, který je motorem pokroku směrem k udržitelnější budoucnosti. Nejnovější verze koncepčního vozu využívá stejné elektrické pohonné ústrojí, je však o 70 mm nižší a širší vpředu o 72 mm a vzadu o 116 mm. Co je však nejdůležitější - vůz je výrazně lehčí než sériový model. Kromě toho koncept těží z řady vizuálních a technických úprav, včetně vylepšeného podvozku, přepracovaných nárazníků a také upravených tlumičů a pružin. Zcela nový vysoce výkonný brzdový systém, závodní sedadla a bezpečnostní rám zajišťují nejvyšší možnou aktivní i pasivní bezpečnost. Přední část vozidla je nyní definována elegantní, lesklou černou maskou Tech-Deck Face. Logo na kapotě nahradil nápis Škoda. Vůz má také nová LED zadní světla rozdělená na segmenty.

Biokompozitní díly: Snížení hmotnosti a zvýšení udržitelnosti
Pro snížení hmotnosti ve srovnání se sériovým modelem použili inženýři Škoda Motorsport inovativní a udržitelné materiály a odstranili všechny komponenty, které nebyly pro zamýšlené použití vozu nezbytné. Navíc u automobilu použili boční okna a okno pátých dveří z odlehčeného polykarbonátu. Tato opatření společně vedla k celkovému snížení hmotnosti o 316 kg. Zavedení udržitelných biokompozitních dílů s obsahem lněných vláken, vyvinutých ve spolupráci s partnerem Škoda Motorsport, společností Bcomp, slouží jako pilotní projekt pro budoucí sériové modely. Tyto odlehčené díly, nahrazující uhlíková vlákna, jsou použity v interiéru i na karoserii, včetně nárazníků, blatníků, střechy, kapličky větrání na střeše a zadního křídla. V interiéru jsou tyto materiály použity například na palubní desce, výplních dveří a opěrkách nohou pilota a navigátora. Kromě toho byla panoramatická prosklená střecha sériového modelu nahrazena střešním panelem z biokompozitu.

Udržitelné komponenty z lněných vláken jako alternativa k uhlíkovým vláknům
Celkem 16 komponent vozu je vyrobeno z udržitelných materiálů, přičemž uhlíková vlákna byla v interiéru i exteriéru nahrazena přírodními lněnými vlákny. Ta jsou testována v nejnáročnějších závodních podmínkách, například ve voze Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržitelnými mazivy pro spalovací motory, převodovky a tlumiče. Jedním z příkladů je AmpliTex, technická výztužná tkanina vyrobená z obnovitelných lněných vláken pěstovaných v Evropě. Tato tkaná vlákna nejenže snižují vibrace v interiéru a přispívají ke snížení hmotnosti, ale slouží také jako vizuálně atraktivní designový prvek. Pěstování lnu má navíc ve srovnání s jinými plodinami výrazně nižší ekologický dopad na půdu.

Technologie PowerRibs™ společnosti Bcomp využívá velmi lehká, vysoce výkonná přírodní vlákna, která jsou rovněž vyrobena ze lnu. Materiál PowerRibs™ kombinuje maximální tuhost a minimální hmotnost tím, že vytváří 3D strukturu, která vyztužuje tenkostěnné panely karoserie. Mezi výhody patří úspora surovin, snížení hmotnosti a nižší výrobní náklady díky použití menšího množství spotřebního materiálu. Tento inovativní materiál nabízí srovnatelnou tuhost a hmotnost jako uhlíková vlákna a zároveň snižuje emise CO₂ přibližně o 85 %. V původním modelu Enyaq RS Race použila Škoda Auto tento materiál poprvé na komplexní a velké díly, jako jsou přední blatníky, bočnice a nárazníky. Při přípravě a výrobě prototypu konstruktéři rovněž hojně využívali 3D tisk a použili recyklované materiály, jako je nylon a CO₂ neutrální biologicky odbouratelná biopolymerní vlákna.

Aerodynamická optimalizace karoserie
Při stavbě rozšířené karoserie byly jednotlivé díly staženy z výrobní linky, od základu přepracovány a znovu sestaveny. Kromě bezpečnostního rámu z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli, který zpevňuje karoserii a chrání posádku, je koncepční vůz vybaven dalšími bezpečnostními prvky převzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patří mezi ně závodní sedadla Atech se šestibodovými bezpečnostními pásy, bezpečnostní výplně dveří a automatický hasicí systém. Stejně jako u rallyových vozů kategorie WRC signalizují stav vysokonapěťového systému zelená a červená světla na obou stranách vozu. Světlá výška byla snížena o 70 mm. Spodní část vozu je chráněna speciálními ližinami, které zamezují nadměrnému opotřebení podvozkových součástí a zároveň chrání baterii.


Aerodynamický paket zahrnuje velké zadní křídlo, aerodynamicky optimalizovanou střechu a kanál přivádějící náporový vzduch do kabiny vozu. Malé finlety v zadní části střechy usměrňují proudění vzduchu přímo na zadní křídlo. Přepracován byl také přívod vzduchu k chladicí soustavě, kde došlo k vyplnění čelní plochy a nasávání vzduchu probíhá spodní částí nárazníku. Z toho důvodu bylo nutné také naklopit chladicí stěnu. Přepracované nárazníky se dvěma přídavnými vzduchovými clonami vpředu, širší blatníky a nový zadní difuzor spolu s velkým zadním křídlem zvyšují přítlak a zlepšují jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech. Turbulence v okolí kol jsou minimalizovány prvky pro vedení vzduchu ve tvaru křídla. Větrací mřížky v podbězích předních a zadních kol zlepšují aerodynamiku i chlazení brzd. Nový Enyaq RS Race je navíc vybaven aerodynamicky optimalizovanými koly.


Úpravy pro závody: Ruční brzda, tlumiče a samosvorné diferenciály
Škoda Motorsport upravila několik komponentů nového vozu Enyaq RS Race. Například brzdová soustava sériového modelu byla nahrazena vysoce výkonnou, která obsahuje karbon keramické brzdové kotouče, desetipístkové třmeny vpředu, čtyřpístkové třmeny vzadu a nový systém chlazení brzd. Kromě toho byl koncepční vůz vybaven dlouhou pákou hydraulické ruční brzdy, která je nezbytnou výbavou každého rallyového vozu. Pedálová sestava byla převzata z vozu Škoda Fabia RS Rally2. Místo standardních DCC tlumičů bylo instalováno speciální sportovní odpružení, které umožňuje individuální nastavení tuhosti pružin, komprese a odskoku. Pro zlepšení jízdních vlastností a akcelerace vozu je nový Enyaq RS Race vybaven samosvornými diferenciály na přední i zadní nápravě.

20“ kola jsou obuta do nízkoprofilových pneumatik. Dva elektromotory s kombinovaným výkonem 250 kW jsou shodné s těmi, které jsou použity v sériovém modelu. Stejně jako u vozu Škoda Enyaq Coupé RS je nejvyšší rychlost 180 km/h, ale nový lehčí Enyaq RS Race nyní zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než pět sekund.

Vylepšené řízení a ovládání pro optimální výkon na trati
Zcela přepracovaný interiér je inspirován modelem Škoda Fabia RS Rally2 a zahrnuje také upravený systém infotainmentu. Závodní volant s novými tlačítky připomíná volant z vozu Škoda Fabia RS Rally2. Místo progresivního hřebenového řízení používaného v modelu Enyaq Coupé RS je nový Enyaq RS Race vybaven lineárním řízením s úrovní účinku posilovače řízení nastavenou pomocí řídicího softwaru a optimalizovaným převodovým poměrem přizpůsobeným speciálně pro závodní účely. Volič směru jízdy a centrální panel pro startování vozu a aktivaci automatického hasicího systému jsou v tomto dvoumístném voze umístěny mezi sedadly.

Audiosystém Havas: Zesilující autentický zážitek z motorsportu
Nový Enyaq RS Race je vybaven prémiovým audiosystémem Havas s digitálním zesilovačem zvuku, který zajišťuje charakteristický strhující závodní zvuk. Tento audiosystém je výrazně hlasitější než audiosystém v novém sériovém modelu Enyaq Coupé RS a jeho zvukový projev lze nastavit. Audiosystém Havas má také větší reproduktory, jeden v přední části vozu a dva vzadu. Zvuk je produkován i při rychlostech nad 30 km/h, což zajišťuje vzrušující akustický zážitek po celou dobu jízdy.